Sundhedseftersyn & vaccination

Sundhedseftersyn

Hunde og katte kan udvikle sygdomme, som man som ejer ikke umiddelbart registrerer. Derfor er det vigtigt med et sundhedseftersyn, hvor disse sygdomme enten kan forebygges eller man kan opdage potentiel sygdom i tide, så en behandling kan iværksættes.

På Lyngby Dyrehospital anbefaler vi et årligt sundhedseftersyn, hvor dit dyr bliver undersøgt og der stilles spørgsmål til dyrets almenbefindende, vægt, fodring mm.

Vaccination

Vi vil i forbindelse med det årlige sundhedseftersyn også følge op på eventuelle vaccinationer. Når din hund/kat bliver vaccineret, vil den blive beskyttet mod en række smitsomme sygdomme.

Ingen vaccinationer kan give 100% beskyttelse, men sammen med dyrets eget immunforsvar vil en vaccination være den mest optimale måde at beskytte dit dyr over for disse sygdomme. Hvis dit kæledyr, efter det er vaccineret, alligevel bliver smittet med sygdommen, bliver sygdomsforløbet som regel mildere, og alvorligt sygdomsforløb meget usædvanligt.

Hvalpe og killinger bør få to basisvaccinationer med én måneds interval med kernevaccine. Desuden kan der være lokale forhold, der gør sig gældende, hvorfor yderligere vaccination af kat eller vaccination af hund kan være nødvendige (tillægsvacciner).
Vi anbefaler, at hvalpe bliver vaccineret som 8 og 12 uger gammel og igen som unghund (6 måneders alderen). Herefter efter 1 år.
Killinger anbefaler vi vaccineres, når de er 12 og 16 uger gamle. Herefter efter ét år.

Vaccinationsintervallet for de voksne hunde og katte afhænger af hvilke sygdomme, der er relevante at vaccinere imod for den enkelte, hvilket vi vejleder jer i.

HUND

Kernevaccine:

• Hundesyge
  • Parvovirus
  • Smitsom leverbetændelse

Tillægsvacciner:

• Rabies
  • Leptospirose
  • Parainfluenza/Bordetella Bronchiseptica (kennelhoste)

KAT

Kernevaccine:

• Kattesyge